JPA-MARA Scholarship Interview 2015 [BELATED PUNYA ENTRY]

Assalamualaikum and greetings semua!Lama tak update blog hehe sebab tak ada material or subject yg bagus untuk dikongsikan.Nanti kalau aku main tulis je,rubbish pulak jadinya.Haha so back to my initial intention of writing this entry,last Friday I had this somewhat like a interview or assessment.But before I go further biar aku bagi muqadimah dulu ye pasal scholarship ni mana tahu boleh jadi guidance utk adik2 di masa hadapan *ok geli.LOL!

Ok JPA-MARA ni sebenarnya mcm program kerjasama antara MARA and JPA ,obviously lah kan.How this 'program khas' works is MARA akan jadi tukang pilih candidates for the earlier stage.Then the scholars have been chosen,diorang akan jadi scholar JPA not MARA.So faham kan?MARA pilih org ,JPA bagi duit.Kalau x faham pun x pe dia tak tanya pun masa interview nnti.

Kalau org lain mengharapkan biasiswa Yayasan Khazanah,Bank Negara Malaysia,Yayasan UEM la Yayasan Bina Diri la,Yayasan Kau Bayar Sendiri la apa la ahaha!Merepek!Aku pulak sangat mengaharapkan JPA-MARA ni sebabnya,I want to pursue my studies in Dentistry,yet x banyak scholarship yg offer termasuklah yg yayasan2 di atas sedih ok!Untungnya kepada budak yg minat engineering they got like dozens no,countless scholarship for them.Business,accountancy pon boleh tahan banyak dia.Rezeki la kan.Che redha je dgn hanya satu scholarship yg offer course yg diinginkan hahah!At first aku mcm eager nak apply semua scholasrship.Tpi aku fikir balik kalau aku apply semua ni aku buknnya nk ambik pon sbb field dia aku x minat.Second if JPA-MARA x dpt tetibe yg lain tu dpt aku takut nnti aku jadi confuse yg pilih field yg aku tak minat.Kesannya? Destruction of life la!!Third nak apply scholarship yg yayasan2 di atas tu sgt la leceh dan menyusahkan mcm x nk bagi so malas nk pecah otak tulis essay yg aku isi dgn KE-gebang-AN semata2 hahahah!

Ok cukup kot for the introduction.Kembali kepada cerita SAC kita.Aku dapat sesi pagi which starts around 8 and ends like exactly 12 noon.Naseb hari jumaat makanya dia tak boleh nak drag lebih2 LOL!Oh lupa SAC aku kali ni dia buat dkt International Baccalaureate Complex,MCKK.Senang je nk cari.Ok sampai je naik tingkat atas daftar dia bagi tag.Lps tu kena bagi semua documents yg dia nak sgt simple dan mudah.K lepas tu dia pecah2 lagi kumpulan aku dpt Kelompok 1 kumpulan 1.Tag warna biru.Nasib baiknya aku dapat satu group dgn Ariessa ( he's a boy)so mcm x de la being as a total stranger dkt situ.Group aku ada 3 girls and around 5 boys mcm tu.Lps dpt group tu dia suruh la buat cheers.Dah malas sgt nk fikir group kami buat mcm ni cheers dia: 'SA,sa TU,tu ,SATU!" we did literally spell the word satu sbb dh x de idea.Hahaha!Tak penting pun cheers tu.

After that fasci tu bagi la no bilik utk assessment.Group aku start dgn BM punya session dulu.Masuk then dia bagi soalan.Under the topic of Industri Perfileman Malaysia Pada Masa Hadapan.Bincang2 pastu present.Dh habes move on to Eng session pulak which my favourite.Don't get me wrong bukan sbb dia dlm BI tpi sbb tajuk dia simple,and panel dia best!Yang BM panel dia serious je stress aku haha!Well dalam eng session ni no Malay Language la for sure.So some would hardly speaks but I'm glad they tried their very best utk bagi idea.Thumbs up!!And aku jdi dictionary kjp lah dekat situ haha.Bukan nnya sbb apa pun,sbb dioarang lupa apa words yg diorang nk ckp  so aku bagi je la words tu apa.Tak kesah pon aku suka!=D.Mcm BM tadi discuss, present.Tpi BI punya lepas habes,panel kami borak2 pasal life dkt university nnti which is so awsome dh la klakar haha!Mcm cg2 best sgt.

Banyak jugak la advice yang panel tu bagi contohnya dia kata "nak masuk Uni kena pandai tapi nak grad from Uni kena cerdik"Well cerdik and pandai is two different thing.Pandai tu acdemically la while cerdik is soft skills the way you handle challenges ahead.Lepas tu rsuhing balik sbb nya ayah aku sekolah petang,x sempat nk bye bye TBZ yg pergi skali dh la Jumaat masa tu so agak rushing la.

That's it aku rasa maaf berterabur sana sini sbb banyak gillos nak crita tak mampu nak tulis semua satgi hampa pulak bosan LOL!!!Hopefully adik2 yg akan ada SAC next year dpt la sesuatu from my entry ni.

So long,Assalamualaikum =D

2 comments:

Otui73 said...

Dpt tak scholarship ni?

wafiy4 said...

@Otui73 Alhamdulillah dpt =)

Post a Comment