Learning Another Language :한국어 (Hangug Go)

Assalamualaikum and good day everyone.Time cuti mcm ni senang and rajinlah siket nk update blog slalu yes!!! As SPM is currently over jdi I have nothing to be studied academically.Kalau dulu ade hw la nk revise balik lah and so on tpi skrng dh x de so aku jdi mati kutu seketika.







I wasn't realise a particular matter yg mmg aku tringin nk thu dulu.Since i do interested in learning languages so I started to study Korean Language or they say Hangug Eo in korean 한국어.Actually mase sekolah dulu aku mmg curious gila nak tahu psl korean pnye tulisan ni.As far as I knew nme writing system korean ialah hangul and it was created by an emperor of korean centuries ago known as Sejong The Great.Emperor Sejong ni yg duduk ats kerusi dkt Gwanghwamun Square in Seoul.





Say Hi to the Emperor!!
Before korean guna hangul ni dorang gunakn hanja or chinese characters that is widely used in China with over 5000 characters and 2000 for Japan.Banyak kan?Jdi raja ni fikir nk bkak peperiksaan awam utk orng biasa bkn lgi utk golongan aristokrat a.k.a bangsawan shj.Malangnya hasil peperiksaan itu menunjukkan bahawa his people are incapable to read or write the super difficult hanja tu.



Yang di atas tu hangul and di bawah tu hanja tpi kalau dkt Jepun dorang panggil Kanji.


As a resolution baginda pong create the hangul to ease his people.Itulah sedikit sbnyk sejarah hangul ini.Menarikkn?Well hangul ni nmpk sush kalau x tau system I mean like what are these circles and lines and stroke?Pening jgak lah tpi bila tahu rules actually simple je in fact siapa yg dh belajar Nihon Go a.k.a Bahasa Jepun lgi senang nk recap dri segi grammar lah.
So the night when aku mula nk start cri bhn utk belajar sbb I dont have any access to teacher sbb dkt tmpt tinggal aku x de yg twrkn korean class ni makanya belajar lah sendiri.Cari punya cari last last jumpa lah jug dgn satu website yang sangat baik hati lagi pemurah.They give a free workbook+notes and katanya lagi they crafted the book espeacially for those yg mcm aku ini which is dont have any access to teachers.Buku tu kalau dah print mmg nmpk lawa gila mcm beli.Dh la tu FREE!!! pula seronok lah aku ni hahahaha.Below is the websites and sneak peek buku tu.
This book is indeed helpful and rasa mcm buku beli =D (Klik)






Tapi bagi aku lah its a bit challenging nak belajar ilmu baru without ade org yg ajar aku.So aku pun search la Mr.Youtube alhamdulillah berlambak-lambak video org ajar psl tulisan hangul ni.Yelah its a bot tricky kalau nk pakai taram je guna buku tu.Aku pun pilih la nk belajar dgn satu channel ni KoreanClass101 mmg best and helpful lah and her english is clear enough and also understandable.Nice one lah then aku pun tngok la smua yg basic and faham dah psl hangul ini boleh la try tulis siket siket tpi nk baca tu slow la jgak.



Introducing Amy my visual Korean teacher ahahaha.





Selain itu aku ada lah jugak copy paste metode yang sensei aku guna waktu kami mula mula belajar nihon go.Its really helpful haraplah.Aku dh membebel panjang smpai sini aku lupa nak bagi tahu the reasons aku belajar 한국어 ni baiklah antaranya ialah:

  • -Tambah koleksi penguasaan bahasa aku sbb i've learned three languages so I want to make it four baru luas siket range of communication.So kalau ditakdirkn masuk UIA jdi lah lima tmbh Arab lgi satu.
  • -Semangat inkuiri yg tinggi
  • -Sebagai aktiviti utk mengisi masa lapang yang melimpah ruah ni.
  • -Sbb drama and k pop siket.
  • -Boleh dijadikn sbg additional value kpd aku as a candidte utk scholarship ke interview.
  • -And maybe boleh mmbntu aku mse travel ke nnti kt Korea who knows ahaha.

Jdi tu lah die best gila dapat share benda ni sbb a i love to learn language so much la jgak.So siapa yg interested boleh la guna material yg aku dh dpt utk korng belajar skali.Tak rugi pun belajar bahasa ni i  fact belajar ilmu apa pun tak rugi sbb aku igt lgi the definition of ilmu is any knowedge yg membawa faedah so indeed yg tak bawa faedah tu buknlh ilmu pahe dok?

Before I wrap up this entry I would like to express my sympathy to the flood victims in Kelantan,Terengganu,Pahang,Selangor siket,Perak jugak yg dilanda banjir.Allah sedang, menguji kita dan mungkin ini ialah kifarah dosa kita yg lalu.Semoga kita akan menjadi mukmin yg lebih baik dn sentiasa mengingati dan mendekatinya amin.Dan aku juga nak puji sesetengah pemimpin yg membatalkan konsert or celebration for the upcoming new year.Elok pun batal sampai bila bila  sbb celebration tu bwk bala lagi bnyk dari nikmat dh la tu membazir pula baik la labur duit tu utk ekonomi negara yedok?Let us pray the best for them and ourselves as well.






I hereby wrap up my entry :-)
Assalamualaikum.

0 comments:

Post a Comment